Followers

Sunday, August 15, 2010

CHUA SOI LEK - BIJAK DAN BERANI

Pelbagai pandangan diberikan oleh pelbagai pihak sebagai reaksi kepada ucapan bijaksana Chua Soi Lek , Presiden MCA sewaktu Kongres Ekonomi Cina Malaysia baru baru ini. Ternyata Soi Lek seorang yang berani. Bahkan jauh lebih berani berbanding DS Anwar Ibrahim.

Apabila skandal sexnya terdedah, Soi Lek terus mengaku dan meminta maaf. Kemudian Soi Lek menawar diri bertanding Presiden MCA dan menang. Anwar Ibrahim setelah didapati bersalah dan dipenjarakan masih tidak mengaku dan terus terusan mencari helah.

Berani dan bijak adalah antara ciri yang amat diperlukan untuk menjadi pemimpin yang berkesan. Allahyarham Tun Razak mengambil alih pemerintahan negara dalam keadaan krisis yang serius. Ketegangan kaum, api dendam dan iri hati seakan api dalam sekam ketika itu.

Salah satu petanda kebijaksanaan Allahyarham Tun ialah apabila memperkenalkan DEB. Kemudiaannya banyak tanah tanah hutan dibuka dan dimajukan. Rancangan Felda menjadi fenomena ketika itu. Ada orang Melayu pesimis dan ragu. Cina kekal dengan prejudis dan dendam.

Di celah celah pelbagai persepsi itu DEB telah mencapai banyak kejayaan walaupun terdapat juga kelemahan di sana sini. Inilah makna kebijaksanaan.

Percayalah bahawa Soi Lek tidak bersendirian. Selepas ini akan ada tokoh lain yang bercakap perkara yang sama. Mereka akan terus bersuara sehinggalah hasrat mereka untuk berkuasa tercapai. Berkuasa sepenuhnya.

Sekali ini kita mengharapkan kebijaksanaan Najib. Kalau dahulu Tun Razak bermula dalam keadaan seakan tiada harapan, maka kita harapkan Najib menggunakan kebijaksanaan yang sama. Masanya telah tiba untuk kita menyokong Najib berfikir di luar kotak.

' Di dalam kotak' bermaksud :-
1. Kita orang Melayu Islam perlu berkorban dan terus berkorban
2. Kita perlu menjaga hati orang Cina dan India walaupun mereka tidak pernah menjaga hati
kita.
3. Kita perlu berkongsi bagi mempastikan kuasa terus bersama kita.

Inilah kotak yang selama ini memerangkap kita orang Melayu. Mari kita bersama D Najib keluar daripada kotak yang membelenggu kita. Percayalah kita boleh berdikari. Yakinlah bahawa kita ada kekuatan kita sendiri. Jangan lagi percaya bahawa negara akan runtuh tanpa orang Cina.

Sudah sampai masanya kita menjawab tuntutan Cina dan India ini dengan berani dan tegas. Ini tanah air kita. Jangan kita menjadi bacul. DS Najib perlu disokong untuk bertegas. Katakan kepada Soi Lek dan rakan rakannya. Bersyukurlah berada di Malaysia, atau pergilah dari sini. Umat Melayu Islam dah mampu lakukan apa sahaja sendiri

1 comment:

Anonymous said...

I agree with you mr.dankuala..we have been too linient with them since the beginning. We were forced to believe that we wont be able to develope our nation without them..we were forced to give up our rights to them..what else do they want..now it's the time to wake the malays so that they would to respond to all those funny gimmics they are trying to provoke us..tell them to get lost!Let them rot in hell!