Followers

Monday, February 14, 2011

ANWAR DAN HADI MELIHAT RASULLULLAH DARI SUDUT UNTUNG RUGI

" INDAHNYA ISLAM "


MEREKA PERKECILKAN MANUSIA AGUNG

Semua manusia dari semua agama, bangsa dan keturunan mengaku dan mengiktiraf bahawa Muhammad bin Abdullah adalah manusia Agung sepanjang zaman.

Yang demikian 12 Rabiulawal disambut dan diraikan oleh umat Islam setiap tahun untuk sentiasa menyuburkan kasih sayang umat Islam terhadap Rasullullah, ajaran dan didikannya.

Malangnya ada yang melihat Rasullullah dengan pendekatan yang amat dangkal dan cuba mendapat untung peribadi daripadanya.

Haji Hadi memberi fokus kepada ' penafian kaum dan menghapus penindasan'. Anwar lebih berani lagi dengan mengaitkan apa yang berlaku terhadapnya setara ujian terhadap para Nabi.

Inti dakwah Rasullullah tidak diperbesarkan kerana mungkin menjejaskan faedah yang ingin mereka perolehi.

1. Pengabdian mutlak terhadap ALLAH tidak disebut kerana wujud kecenderungan untuk membentuk ' kelompok taksub' terhadap mereka.

2. Seruan perpaduan seperti ' penyatuan' Muhajirin dan Ansar tidak ditekankan kerana kebimbangan penyatuan boleh menghalang mereka untuk berkuasa.

3. Penekanan kepada akhlak dan budi pekerti juga tidak disentuh
kerana mereka sendiri sentiasa keras dalam pendekatan.

4. Mereka mengabaikan sama sekali pengorbanan Rasullullah sehingga menolak segala kesenangan dunia, kerana mereka sendiri selesa hidup dalam suasana mewah dan kaya raya.

Demikianlah jadinya apabila kepentingan peribadi mengatasi segala yang lain. Mari kita syukuri nikmat aman dan sejahtera ini,
keamanan dan kesejahteraan membolehkan kita menjalani kehidupan sebagai hamba ALLAH yang bersyukur.


No comments: