Followers

Tuesday, September 21, 2010

PEMINAT SERAMBI MEKAH MERUSUH

Pasukan bolasepak Kelantan bukanlah sebuah pasukan yang dapat dibanggakan pencapaiannya.Bahkan sebenarnya hampir tiada kemenangan besar yang dicapai sejak dahulu hingga sekarang.

Namun begitu, salah satu kelebihan pasukan Kelantan ialah kerana peminat mereka sangat cenderung dan gemar merusuh. Barangkali jika ada pertandingan bagi peminat paling kerap merusuh di dunia, saya yakin Kelantan mungkin menjadi salah satu pemenang.

Tidak pernah ada kajian saintifik mengapa mereka merusuh tetapi saya mempunyai beberapa jangkaan yang boleh kita kongsikan bersama :

1. Kualiti permainan pasukan Kelantan tak pernah meningkat

2. Kualiti stadium yang rendah. Ini termasuk soal soal dan
penyeliaan penyelenggaraan. Ini
memudahkan perusuh untuk melarikan diri.

3. Kualiti kawalan keselamatan yang longgar. Pihak berkuasa stadium sebenarnya telah
bosan menghadapi penyokong Kelantan yang tidak berdisiplin.

4. Peminat bolasepak Kelantan ada banyak tenaga kerana sebahagiannya tidak bekerja.
Mereka mengarahkan isteri mereka untuk berniaga dan sebagainya.

5. Sebab yang paling utama ialah kerana kerajaan pimpinan Tok Guru Nik Aziz telah berjaya
menyuburkan jiwa ganas dalam kalangan rakyat Kelantan. Jiwa ganas ini sentiasa meluap dan menunggu masa untuk meletup. Saban hari jiwa ganas ini disuburkan melalui ceramah, fitnah dan sebagainya.

Kelima lima sebab di atas telah membawa kepada penemuan yang lebih penting iaitu sebenarnya Tok Guru telah gagal dalam usaha dakwah mereka. Atau dakwah yang disebut sebut adalah retorik Tok Guru bagi survival politik mereka.

Sekiranya andaian ini benar maka, saya ingin menasihatkan Tok Guru agar tidak lagi bercakap tentang dakwah kepada DAP dan orang bukan Islam kerana saya yakin orang akan makin jauh daripada Islam jika Tok Guru dan konco konconya yang berdakwah. Na'uzubillah..

No comments: