Followers

Tuesday, September 21, 2010

PERANG KHANDAK DAN NAJIB


Perang Khandak adalah salah satu perang yang bersejarah dan penting dalam sejarah Islam. Perang ini dianggap mencabar kerana perbezaan jumlah anggota tentera yang jauh berbeza. Tentera Islam hanya mengandungi beberapa ratus orang manakala Tentera Musyrikin terdiri dari ribuan anggota.

Dalam masa yang sama tentera Islam juga menghadapi ancaman daripada puak Yahudi di Madinah. Benar, terdapat ramai tentera Islam yang berundur sebelum berperang kerana bimbang keselamatan anak isteri yang ditinggalkan di rumah. Walaupun tentera Islam dipimpin oleh Rasullullah sendiri, namun kebimbangan mereka tidak dapat disekat.

Apa yang Rasullullah lakukan ialah berdoa dan melakukan intipan bagi mengesan strategi musuh. Rasullullah juga sanggup meredah gelap malam merentasi ribut pasir bagi menziarahi semua khemah. Rasullullah memberi rangsangan dan semangat kepada semua anggota tentera.Akhirnya peperangan berlaku dan tentera Islam telah mencapai kemenangan.

Inilah juga pendekatan yang dilakukan oleh Datuk Najib dalam menghadapi perang PRU 13. Dalam keadaan serba tidak pasti, dalam keadaan menghadapi ancaman yang datang dari pelbagai sudut, Najib gigih menjelajah segenap pelusuk negara. Bertemu pimpinan UMNO dan bertemu ahli dan pimpinan UMNO.

Najib merasa denyut nadi rakyat, Najib menyelami hati nurani rakyat, Najib rasai derita rakyat. Dalam masa yang sama Najib merancang dan bertindak. Najib sentiasa memberi harapan. Najib mengambil pendekatan Rasullullah. Persoalannya, adakah memadai jika Najib sahaja yang bergerak.Tentunya gerakan Najib perlu diikuti oleh gerakan yang bersungguh sungguh di peringkat negeri, bahagian dan cawangan.

Sekiranya usaha ini dapat dibuat dengan ikhlas dan bersungguh sungguh, yakinlah pasti akan datang pertolongan dari ALLAH kerana kita selamanya melakukan kebaikan.


No comments: