Followers

Tuesday, May 4, 2010

UMNO , Selamat Bersidang



" Ini bermaksud dari aspek transformasi melalui pindaan perlembagaan, UMNO adalah jauh lebih terkehadapan berbanding parti parti pembangkang " Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, Naib Presiden UMNO.

Kenyataan di atas tersiar dalam kebanyakan media utama 4 Mei 2010. Walaupun ada kebenaran daripada kenyataan ini, namun ia sebenarnya tidak mempunyai sebarang makna dalam kita memperkatakan survival UMNO seluruhnya.

Bahkan saya berpandangan keinginan kita untuk bersaing dengan pembangkang dari sudut organisasi sebenarnya akan menghalang kita melihat keperluan sebenar UMNO. Jika kita gagal mengesan sesuatu penyakit, pasti kita akan gagal memberikan penawar yang tepat. Kita terdedah kepada keracunan dan mungkin membawa maut kerana tersalah ubat.

Saya tidak fikir pimpinan tertinggi UMNO terlepas pandang bahawa usaha transformasi yang dibanggakan sebenarnya telah menimbulkan banyak masalah baru. Sebagai contoh usaha ' pemutihan ahli ' mengakibatkan ramai ahli tergugur dengan sendirinya. Ada ahli dikatakan khianat sedang sebenarnya masih setia menjadi ahli.

Pendaftaran baru terganggu dengan penapisan peringkat bawah yang sebenarnya tidak perlu. Ahli UMNO gagal diberi kefahaman tentang pindaan perlembagaan kerana sebenarnya UMNO pusat sendiri tidak serius melaksanakan penerangan.

Saya menjadi pelik apabila dalam keadaan UMNO lemah dari sudut ' jiwa dan rohnya ' kita ghairah menghias kulit UMNO. Mari kita bertanya kepada Majlis Tertinggi, selepas pindaan perlembagaan dibuat berapa orang ahli UMNO berjaya didaftar sebagai pengundi ?

Lintau Perak dalam blognya mengingatkan bahawa DAP tidak mempunyai banyak cawangan khasnya di kawasan Melayu , tetapi DAP telah berjaya menubuhkan cawangan dalam hati nurani Orang Melayu. UMNO kenalah beringat..

No comments: