Followers

Tuesday, April 26, 2011

MENGULANGI 13 MEI 1969...

BERSEDIAKAH UMAT MELAYU ?

Mungkin kita ingin mengelak namun haikatnya ia tidak mustahil berulang. Apabila penyusunan semula masyarakat tidak disertai dengan pengorbanan dan keikhlasan maka hasilnya sekadar secukup rasa sahaja.

Perkembangan mutaakhir menunjukkan bahawa ' struktur masyarakat' kita masih jauh daripada impian sebenar. Bahkan amat memalukan apabila matlamat 30 % penguasaan ekonomi Bumiputera tidak pernah tercapai sedangkan sepatutnya kita menguasai 70%.

Provokasi dan pembersihan etnik Melayu yang dilakukan di Pulau Pinang oleh DAP serta pencabulan terhadap Islam juga dilakukan oleh DAP di Selangor nampaknya mula menyalakan api marah dalam kalangan orang Melayu.

Namun reaksi Umat Melayu kelihatan berpecah dan berpetak petak. Ada orang Melayu yang marah, ada yang menyokong dan ada yang tidak peduli
Serangan Cina DAP dan Cina MCA terhadap Utusan Malaysia, lambang orang Melayu sebenarnya 'tidak begitu dirasai' oleh sebahagian besar umat Melayu dan kesannya Cina DAP tidak rasa apa apa sama sekali.

Penghinaan terhadap Raja Raja Melayu, Masjid,Ketuanan Melayu dan sebagainya telah dilakukan secara berulang ulang dan hakikatnya Umat Melayu seaan takut untuk memberi reaksi.

Saya jangka ' SIKAP KERAS KERAJAAN TERHADAP PERJUANGAN MELAYU' sebahagiannya menjadi punca mengapa orang Melayu hilang keberanian.

Dalam masa yang sama saya dapati ' USAHA MENYUBURKAN JIWA MELAYU' langsung tidak berlaku sebagai satu proses berterusan. Jika pada tahun 70an, GPMS misalnya sentiasa menyemarak roh Melayu dalam jiwa anak muda, kini GPMS tinggal nama.

Gelanggang silat telah mati sama sekali. Apa jua yang hampir dengan perjuangan orang Melayu telah tiada sama sekali.

Orang Melayu seakan selesa menjadi orang Malaysia semata mata. Jika begitu keadaannya, mari kita bertanya, JIKA BERLAKU LAGI 13 MEI, ADAKAH KITA BERSEDIA ?


No comments: